Makaleler:
Pick And Roll Savunması

1- GİRİŞ :

PICK AND ROLL – PİCK AND POP

Basketbol oyunu başlangıcından günümüze kadar çok büyük bir gelişme ve değişim geçirdi. Oyunun her bir bölümü zaman içerisinde değişerek üst düzey atletlerin de mükemmel uygulamalarıyla ileri seviyeye geldi.

Bireysel beceriler; şut, pas, ribaund, dribling vs. gelişirken, hücum ve savunma ile ilgili takım organizasyonları da çok daha detaylı ve üst seviyelere ulaştı. Savunmalar çeşitlenip rotasyonlar ve fiziksel güç üst seviyeye çıkarken, Hücumlar da çok daha detaylı ve bireysel becerileri ön plana çıkarır hale geldi. Ancak hücumun bir parçası var ki yıllar içerisinde etkinliğini ve savunmalar için yıkıcılığını hiç kaybetmedi aksine bireysel yetenekleri üst düzey oyuncuların elinde daha da öldürücü bir silah halini aldı; “pick and roll

Basketbolun son 40 yılın 30’u motion ofens ve topsuz oyuncuya yüzdeli şut attıracak screen yapmanın yollarını aramakla geçti. Yine de bu trend içinde değişmeyen şey, iyi uygulandığında basketbol oyununda savunması en zor olan hücum şekli olan pick’n roll’dur

Bu ikili oyun uygun saha dağılımı (spacing) ve çok çeşitli opsiyonları nedeniyle en iyi savunma takımları için bile ölümcül bir tehdittir.

NBA basketboluna da dünya basketbolun da baktığınızda hücumların eninde sonunda en iyi 2 hücum oyuncusunu sahanın bir yerinde izole ederek p.n.r. üzerine odaklandığını ve savunmanın da bunu durduracak çeşitli yöntemler üzerinde durduğunu görürüz.

Basketbol oyunun en basit ama en etkili parçalarından biri pick and roll’dur.

Özellikle 3 sayının basketbol oyununa eklenmesi ile birlikte hücum için daha fazla spacing yaratıldı ve dışarıdan iyi şut atan uzun oyuncuların basketbola girmesi ile birlikte pick’n roll için de 3. bir opsiyon yani “Pick And Pop” doğmuş oldu.

Biz de bu yazımızda pick’n roll’un anatomisini inceleyerek çeşitli savunma yöntemlerinden bahsedeceğiz.

2-TERMİNOLOJİ

Pick and roll savunmasının bütün takım tarafından başarıyla yapılabilmesi için her şeyden önce herkesin anladığı ve üzerinde uzlaştığı, takım için ortak bir dilin kullanılması gereklidir.

Savunmada “üstten geçme”, “aradan geçme”, Alttan geçme” vs. dendiğinde kimsenin tereddüdüne yer bırakmayacak bir terminolojinin anlaşılması gerekir.

Takımınız için pick and roll savunmasını belirlerken kullanacağınız terminoloji ne olursa olsun takımdaki bütün oyuncular tarafından net bir şekilde anlaşılmalıdır.

Örneği p.n.r savunurken alttan geçmeye “sarı” üstten geçmeye “mavi” vs gibi isimler koyabilirsiniz yada sinyaller ve işaretler kullanabilirsiniz. Ancak ne olursa olsun bu terminoloji takım tarafından tam olarak anlaşılır olmalıdır.

 

Aşağıda pick and roll hücumunu ve savunmasını oluşturan elementlerin bir terminolojisini bulacaksınız

 

-        Ball screen : Toplu oyuncuya yapılan screen

-        Pick and Roll : Screen yapa oyuncunun çembere doğru devrilmesi

-        Pick and Pop: Screen yapa oyuncunun şuta açılması

 

1       = BALLHANDLER, DRİBLER, PENETRATOR (Toplu oyuncu)

 

D1 = BALL DEFENDER (Toplu oyuncunun savunması)

 

2 = SCREENER (Screen yapan oyuncu)

 

D2 = SCREENERS DEFENDER (Screen yapan oyuncunun savunması)

 

 

3- PICK’N ROLL BÖLGELERİ (Pick’n roll areas)

 

1-    WİNG PICK AND ROLL – Forvet Pick and Rollü

-        Forvet (wing) bölgesine yapıldığından bu ismi alır.

-        Screen yapan oyuncu etkili olarak çembere devrildiğinde savunulması zor bir pick and roll çeşididir.

-        Kark Malone ve John Stockton ikilisi forvet pick and roll’ unu basketbol tarihinde en etkili kullanan ikilidir.

 

 

Diagram 1

Forvet (wing) pick and roll

 

 

 

-        Etkili olmasının nedeni mükemmel bir spacing’e sahip olması ve savunma rotasyonunun zor olmasıdır.

-        Toplu oyuncun etkili penetreci ve şutör olması da Forvet p.n.r. unü savunulması iyice zor hale getirir.

 

 

2-    CORNER PİCK AND ROLL

-        Köşede oynan pick and roll çeşididir.

-        Bu pick and roll ‘da savunma az da olsa bir avantaj sağlar.Çünkü savunacağı alan basketbol sahasının çeyrek bölümünün de yarısıdır. (1/8 court)

-        Hücum oyuncusunun vereceği pas ancak bir yöne doğru olabilir

 

 

Diagram 2

Corner (köşe ) pick and roll

 

 

-        Hücum oyuncusunun gidebileceği ancak bir yön vardır.

-        Ancak yine de screen sonrası toplu oyuncunun ortaya girmesi yada base line’dan drive etmesi savunmanın zor durumda kalmasına neden olur.

-        Savunmada özellikle yön verme tekniğinin en etkili olarak kullanılabileceği pick and roll türüdür.

 

 

3-    HIGH OR MİD-LANE PICK AND ROLL

-        Bu pick and roll’ de screen yapan oyuncunun devrilme tehdidi daha azdır. Çünkü sahanın ortasında olduğu için yardım ve rotasyon şansı daha fazladır.

-        Buna karşın sahanın ortasında olması ve her iki yöne de gidebilme şansı olduğu için screen sonrası pop-out yapan (screen sonrası şuta açılan) oyuncu savunma için sıkıntı yaratır

 

 

 

 

Diagram 3

High pick and roll

 

 

 

-        Screen sonrası penetre eden oyuncu savunma için daha tehlikelidir . Çünkü ortadan , savunmanın kalbine dalma şansı daha fazladır

-        Penetre eden oyuncu için sahanın her iki tarafına da penetre pas açısı vardır.

-        Screen sahanın ortasında olduğu için ve hangi tarafın top hangi tarafın yardım tarafı olacağının anlaşılmasının zor olması bakımından savunmayı ve savunma rotasyonlarını zorlar.

 

 

4-    ELBOW Pick and Roll

-        Faul çizgisinin köşesinde (elbow) oynan pick and roll dur.

-        Çembere daha yakım bir pick and roll olduğu için savunulması nispeten daha zordur. Çünkü hücum için çembere bir iki adım daha kolay ulaşma şansı vardır.

Diagram 4

Elbow pick and roll

 

 

-        Toplu oyuncunun iyi penetreci olması durumunda uzun oyuncunun yardımı zor olacağı için hücuma yakın mesafe atış şansı tanıyabilir.

-        Savunmanın kalabalık olduğu bir yerde olduğu için savunma için rotasyonu daha kolay olur.

 

 

4-OYUNCULARIN VE RAKİBİN ÖZELLİKLERİ (Scouting and Knowing your opponent)

 

Pre-Game Strategies (Maç öncesi stratejisileri)

Pick and roll savunmasının başarılı olması için sadece topun savunulması yada topsuz oyuncuların rotasyonlarını çalışmak yeterli olmaz. Rakibi çok iyi scout edilerek incelenmesi ve oyuncuların tipik özelliklerinin ve takımın hücum sistemlerinin bilinmesi gerekir.

Ne kadar üst düzey olursa olsunlar oyuncuların hemen hepsinin kolay değiştiremeyecekleri tipik özellikleri vardır ve bunları bilmek savunmaya avantaj sağlar.

İyi bir savunma için pick and roll oynayan oyuncuların özelliklerini bilmek ve takıma anlatmak hayati önem taşır.

 

Rakibin özellikleri ile ilgili olarak bilinmesi gereken bazı konula şunlardır;

1-    Toplu oyuncunun özellikleri:

-        Ballhandler oyuncun iyi penetreci,

-        İyi bir şutör

-        İyi pasör olup olmadığı,

-        solak yada sağlak olduğu

-        Hücum sürekli yaptığı tipik özelliklerinin olup olmadığı

Örneğin; ligimizin tecrübeli oyuncularından Hakan Köseoğlu özellikle de sol forvette pick and roll oynarken screene gidermiş gibi yaparak ani bir cross-over’la çembere penetre eder.

Damir Mrsiç screenden sola doğru giderse daha çok şut atar ama sağa doğru giderse penetre eder yada pas verirdi.

Ender Arslan screenin arasında geçer (spliting screen)

Kerem Tunçeri pick and roll oynayan oyuncular içinde saha görüşü (court vision) en iyi oyunculardan biridir. vs.

 

2-    Screen yapan oyuncunun özellikleri:

-        Scren sonrasında hızlı yada yavaş olarak devrilmesi

-        Devrilme sonrası iyi pozisyon alıp almadığı

-        iyi top tutuş becerisi (cathing) olup olmadığı,

-        Screen sonrası pop-out oynayacak kadar iyi şutör olup olmadığı,

-        İyi bir pasör ve oyunu okuma yeteneğinin olup olmadığı

-        solak yada sağlak olduğu

-        Tipik hücum hareketleri

Örneğin: Kambala’nın ve Mirko’nun çembere ters pivot atışları.

Adem Ören ve Hüseyin Beşok’un tepeden attıkları üçlükler vs.

 

3-    Oyuncuların etkili oldukları bölgeler:

Maç öncesi stratejisi (Pre game strategy) açısından savunmanın bilmesi gereken önemli bir nokta da oyuncuların etkili oldukları yani en iyi hücum ettikleri bölgeleri bilmektir. Örneğin ülkemize geliş geçmiş oyuncula arasında en önemlilerden biri olan Mirko Miliçeviç için sahanın sol tarafı hemen hiç kullanılmayan bölgesidir.

Yada örneğin topa sahip oyuncunun sol elinin iyi olmaması nedeniyle pick and roll’u hep sahanın solundan sağına doğru yapıyorsa savunma rotasyonlarını ona göre çalıştırmak kolaylık sağlayacaktır.

 

4-İstatistik bilgiler:

Savunma tarafından bilinmesi gereken bir önemli konu da oyuncuların istatistik bilgileridir. Buna göre oyuncunun iyi bir şutör, iyi bir üç sayı atıcı yada yakın mesafe atıcısı yada iyi bir asistçi olup olmadığını, ballhandler’ın yüzde kaçla üç attığını bilmek pick and roll savunmasının şekline karar vermek açısından savunma takımı için önemlidir.

 

5-Rakibin Hücum setleri:

Yine savunmanın bilmesi gereken önemli bir konu da rakibin hücum setleridir. Rakibin sahanın neresinde ve nasıl pick and roll oynadığını, hangi oyuncularla ne çeşit bir p.n.r oynandığını bilmek screen sonrası oyuncuların nasıl devrildiğini ve pick and roll sonrası hücum rotasyonlarının nasıl olduğunu bilmek savunma kurgusu hazırlanırken hayati önem taşır.

Örneğin ; son zamanlarda #5 numaranın topa screen yaparak devrildiği ve #4 numaranın aynı anda şuta çıktığı pick and roll hücum düzenleri oldukça etkilidir.

 

 

5-PİCK AND ROLL SAVUNMA ÇEŞİTLERİ

1-    ÜSTTEN GEÇME = (Over the Screen), (Fight over the screen), (belly-up)

2-    ARADAN GEÇME = (Between the Screen) (through the screen)

3-    ALTTAN GEÇME = (Under the Screen)

4-    SHOW-UP = (Hedge) (Soft ve Hard Hedge), (Step-up)

5-    SWTICH = (Geçici switch=Temporary switch ) (son saniye switch)

6-    DUBLE TEAM = (Trapping the pick and roll)

7-    İTME = (Squeezing the Pick and Roll) , (Hugging the pick and roll )

8- YÖN VERME = (Channelling pick and roll)

9- ZONE’ DÖNME = (Zonning pick and roll)

 

 

6-ROTASYONLAR

Pick and roll savunmasının çok önemli bir parçası da pick and roll savunması sırasında oluşacak olan savunma rotasyonlarının önceden belirlenerek antrenmanlarda çalışılmasıdır.

Basketbol oyunun diğer parçalarında olduğu gibi rotasyonların da oyuncular tarafından tereddüt etmeden ve zaman kaybetmeden, otomatik yapılan beceriler haline gelinceye kadar çalışılması gerekir. Böylece maç sırasındaki anlık karar verme, (reaksiyon süresi) ve uygulama becerisi üst düzeye çıkacak ve savunma başarı kazanacaktır.

 

 

PİCK AND ROLL SAVUNMALARI

 

1-ÜSTTEN GEÇME (over the screen):

Toplu oyuncunun savunması adamına çok yakın oynar ve screen olduğunda screen yapan oyuncunun üzerinden geçerek adamını geri bulur.

Diagram 5

Üstten geçme

 

Savunma oyuncusunun screene takılmamak için screen yapan oyuncuya direnmesi onunla mücadele etmesi gerekir( fighting the screen). Perdeleme olduğunda savunduğu adama iyice yaklaşarak (kucağında ) screenin üzerinden geçmesi gerekir.

Toplu oyuncunun çok etkili şutör olduğu durumda daha fazla tercih edilebilir bir savunma yöntemi olur.

 

2-ARADAN GEÇME (Between the screen):

Toplu oyuncunun ve screen yapan oyuncunun çok etkili şutör olmadığı durumlarda, rakiplere karşı kullanılabilir.

 

 

Diagram 6

Aradan geçme

 

 

Perdeleme yapıldığında toplu oyuncunun savunması perdeleme yapan oyuncu ile onun savunması olan takım arkadaşının arasından geçerek çok çabuk biçimde adamını geri bulur.

Bu savunmanın uygulanabilmesi için screen yapan oyuncunun savunması geride bekleyerek takım arkadaşına aradan geçebileceği açıklığı yaratması gerekir.

 

 

3-ALTTAN GEÇME (under the screen):

Screen yapan oyuncunun screen sonrası pop-out yaparak dışa açılıp şut atabilecek iyi bir şutör olması fakat toplu oyuncunun etkili şutör olmaması durumunda tercih edilebilir bir pick and roll savunması yöntemidir.

 

 

 

 

Diagram 7

Alttan geçme

 

 

Bu savunma tercih edildiğinde screen yapan oyuncunun savunması genellikle adamını iterek (squeezing screen) screenin daha uzakta yapılmasını ve toplu adamın savunmasının da kolayca alttan geçebileceği bir açıklığın oluşmasını sağlar.

 

 

4-SHOW-UP (HEDGE)

a-Sert Show-up (hard hedge) :

Screen yapan oyuncunun savunmasının screen kullanan toplu oyuncunun gideceği yöne 90 derece açı ile önünü kesecek kadar öne çıkmasıdır. Böylece toplu oyuncunun penetresini, şut ritmini, zamanlamasını ve açısını bozar.

Sert show-up da toplu oyuncunun savunması (ball defender) üstten geçerek kendi adamını savunur.

Show up yapan oyuncu toplu oyuncunun önünü keser ve oyuncu driblingini kesinceye yada pasını verinceye kadar onu takip eder ve üzerinde kalır. Bu nedenle hard hedge’de screencinin savunması olan uzun oyuncular bazen orta sahaya kadar kısaları sürer.

Diagram 8

Hard show up (hedge)

 

Diagram 9

Hard show up rotasyonları

 

b-Soft Show-up (soft hedge):

Daha çok şutundan ziyade penetresi ile etkili olan toplu oyuncuları durdurmak için uygulanan bir pick and savunması ve show-up tekniğidir. Sert hedge’den farkı screen yapan oyuncunun savunmasının 90 derece yerine 45 derecelik bir açı ile toplu oyuncunun önünü keser ve toplu oyuncuyu çok uzağa kadar kovalamaz.

Diagram 10

Soft show up (hedge)

 

 

 

Soft show-up ile toplu oyuncunun sert show-up’ta yapabileceği savunmanın arasından geçme (spliting the defense) ve hızla içeri drive etme şansı ortadan kaldırılmış olur. Toplu oyuncu etkili olarak hücum edeceği alanın dışına sürülmüş olur. Bu süre içinde de toplu adamın savunması adamını bularak savunmaya yerleşir.

Gerek sert gerekse soft show-up tekniğinin başarılı olabilmesi için maç sırasında ve pick’n roll savunması uygulanırken oluşabilecek bütün savunma rotasyonlarının da takıma çalıştırılması gerekir.

 

 

5-SWITCHING PİCK AND ROLL

Switch savunması genellikle birbirine yakın “size” (boyut) ve özellikte oyuncular arasında yapıldığında etkili olan bir yöntemdir. Bu nedenle de hücum savunmada işleri zorlaştırmak için uzun oyuncunun kısaya ball screen yapmasını tercih eder.

 

a- Geçici Switch (Temporary swtich):

Genellikle uzun-kısa screenlerinde toplu oyuncunun savunması kendi adamına yetişinceye kadar olan sürede uzun oyuncu show-up gibi toplu oyuncuda bir süre kalır. Onun hücumda penetre etmesini yada şut atmasını engelledikten sonra ve savunması adamını tekrar alınca kendi savunduğu oyuncuya geri döner.

Diagram 11

Temporary (geçici) switch

 

 

Özellikle elbow pick’n roll da kullanılan bir tekniktir.

Caydırıcılık (discouragement , dicourage penetrations) özellikle geçici switch için önemli bir etkendir Shaquille O’Neal Lakers da kısa oyuncuların penetrelerini durdurmak için bu caydırıcılık özelliğini en iyi kullanan oyunculardandır.

Geçici switch de screen yapan oyuncunun savunması;

a-Birkaç dribling yapıncaya kadar

b-Kendi adamı tekrar alıncaya kadar

c-driblingci topu tutuncaya kadar

Switch yaptığı adam üzerinde kalmaya devam eder.

 

 

b- Taktik Switch:

Geçici switch dışında takımlar taktik olarak da pick’n roll savunmasında switch yapmayı tercih edebilirler . Örneğin rakip hücumlarının sonunda sayı bulunamaması durumunda genellikle pick’n roll ile kalan sürede sayı şansı bulmaya çalışır. Bu gibi durumlarda kalan son 5-10 sn içinde yapılacak bir uzun- kısa switch sonunda oluşacak miss-macth ten rakibin yararlanma şansı çok azdır. Bu nedenle bu tür durumlarda da switch bir taktik olarak kullanılır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagram 12

Switching pick and roll

 

 

6-DOUBLE TEAM (TRAPPING THE PİCK AND ROLL)

a- Erken sıkıştırma (Early trap)

Pick and roll sırasında toplu oyuncunun savunması ile screen yapan oyuncunun savunmasının birlikte screen’i kullanacak olan toplu oyuncuyu sıkıştırması ile yapılan savunma şeklidir.

Özellikle çok etkili olan toplu oyunculara karşı bir önlem olarak tercih edilen bir pick and roll savunması çeşididir. Amaç toplu oyuncuya ikili sıkıştırma yaparak topun en etkili oyuncunun elinden çıkmasını sağlamaktır. Böylece top daha az etkili olan başka bir savunma oyuncusu tarafından kullandırılmış olur.

Tıpkı zone savunmada olduğu gibi toplu oyuncunun bireysel becerileri nötürlenerek oyunun akışı rakibe dikte ettirilmiş olur.

Double team savunması ancak ikili sıkıştırma yapan oyuncuların haricindeki diğer oyuncuların hazırda bekleyerek doğru rotasyonlar yapması sayesinde başarılı olabilir.

Diagram 13

Trapping pick and roll

 

 

Diagram 14

Trapping pick and roll (rotasyonlar)

 

 

b- Geç Sıkıştırma (Late trap)

Erken sıkıştırma ile geç sıkıştırma arasında yapılış şekli ve rotasyonlar açısından fark yoktur. Tek fark ikili sıkıştırmanın zamanlamasıyla ilgilidir. Erken sıkıştırma pick and roll ne zaman yapılırsa yapılsın yani hücum süresinin başında bile olsa uygulanırken Geç sıkıştırma sadece hücum süresinin sonunda yapılan set sonu topa screenleri savunurken yapılır. Yani rakip şut saatinin sonunda son 10 sn. içinde yapacağı bir pick and roll oyunu ile sayı şansı ararken son topa yapılan ikili sıkıştırmadır.

Geç sıkıştırma hücum süresinin sonunda yapılacağı için rakibin bu double team’in zaaflarından, rotasyon boşluklarından yada hatalarından yararlanacak kadar zamanı kalmayacaktır.

Gerek erken gerekse geç sıkıştırmada başarı kazanmak için en önemli nokta saha da oluşabilecek bütün olası rotasyonların takım tarafından iyi anlaşılması ve antrenmanlarda çok fazla tekrar edilerek maçtaki durumlara hazır hale getirilmesidir. Aksi takdirde ikili sıkıştırma ile savunmaya avantaj sağlamak isterken kötü uygulama ve rotasyon hataları sonunda rakibe kolay sayı şansı tanınmış olur.

 

 

7-SCREEN’İ İTME (SQUEEZING THE PİCK AND ROLL ) (HUGGING SCREEN)

1980’lerin sonuna kadar sadece screen yaptıktan sonra devrilen oyuncu ile sayı bulmaya dayanan pick and roll hücumu Detroit Pistons takımı için ölümcül bir silah halini aldı. Detroit kendi gizli silahını geliştirdi; Bill Laimbeer.

Bu oyuncu o zamana kadar sadece screen sonrası devrilme yerine screenden sonra dışarı da açılarak şut atan (pop-out) uzunlar devrini başlattı. Tabi bu da takımları bu silahı durdurmak için yeni savunma çözümleri aramaya itti.

Bu çözümler arasında belki en etkili olanlarından biri squeezing yani screen yapan oyuncuyu iterek yakın savunulması ve screen sonrası açılarak şut atmasına engel olunmasıdır.

İtme tekniğinde screen yapan adamın savunması kendi adamını iterek screenin istenilen yerde ve istenilen şekilde oluşmasına engel olurken aynı zamanda toplu oyuncunun savunmasına da screenin altından geçmesi için yer açmış olur.

 

 

Diagram 15: Squeezing pick and roll (itme)

 

Bu anlamda aslında itme, pick and roll savunmalarından alttan geçmenin bir şeklidir. Tek fark burada screencinin savunmasının screeni itmesidir.

İtme tekniği özellikle screen yapan ve dışarıdan etkili şut atan #4 numara pozisyonundaki oyuncuların etkili olduğu buna karşın dışarıdan şutu zayıf daha az etkili kısa oyuncuların screen kullandığı pick and roll sahnelerinde etkili olarak uygulanabilir.

İtme tekniğinin başarılı olabilmesi için screen yapan oyuncunun savunmasının kendi adamını itebilecek kadar fiziksel güce sahip olması ve toplu oyuncunun da screenin altından geçerek kendi adamını penetre etmeden yada yakın atış yapmadan bulacak kadar çabuk olması gerekir.

 

8-YÖN VERME (Channelling pick and roll)

Pick and roll savunması için kullanılabilecek yöntemlerden biri de özellikle son dönemlerde sıkça kullanılan screene yön vermedir. Bu teknik de toplu oyuncunun savunması screen yapılan yönde pozisyon alarak toplu oyuncunun gideceği yönü kapatır ve toplu oyuncuyu screenin tersine yönlendirir. Bu arada screen yapan oyuncunun savunması da içeri gömülerek yön verme sırasında toplu oyuncunun yapabileceği penetreleri önlemiş olur.

 

 

Diagram 16

Yön verme

 

Yön verme uygulaması özellikle corner ve wing pick and roll’larında yani sahanın belirli bir bölümünde yapılan pick and roll’larda etkili olur. Toplu oyuncu yönlendirilerek hücum opsiyonları sahanın belli bir bölgesinde sınırlandırılır. Ayrıca yön verme ile hücum takımının perdelemesi devre dışı kalacağından oyunun inisiyatifi ve akışı savunma tarafından yönlendirilir. Screen sonrası devam edecek olan hücum organizasyonları oynanamayacağı için hücum takımında bir karmaşa ve şaşkınlık yaratır.

Yön vererek pick and roll savunması yapılırken taktik hazırlığa göre yönlendirilen toplu oyuncu istenilen trap bölgesine sürülerek burada ikili sıkıştırma da yapılabilir.

Bu yöntemin uygulaması özellikle sahanın ortasında yapılan high pick and roll’larda daha zor olur çünkü toplu oyuncun için yönlendirilip sıkıştırılacak alan çok geniştir ve toplu oyuncunun yapacağı bir penetre savunma takımı için problem yaratabilir.

 

8-    ZONE’A DÖNME (Zonning pick and roll)

Nadiren de olsa pick and rolü durdurmak için uygulanan yöntemlerden biri de pick and roll oynandığında screenle birlikte adam adama savunmadan alan savunmasına dönülmesidir.

Özellikle tepe pick and rolleri savunma takımlarına alan savunmasına dönüş için uygun bir spacing sağlar.

Temel olarak topa yapılan ilk screende switch yapılır ve sonrasında da oyuncular önceden belirlenen rotasyonlar dahilinde alan savunmasındaki bölgelerine yerleşirler.

(Pick and roll savunmasında alan savunmasına dönme konusu başka bir yazımızda ayrıntılı olarak anlatılacaktır.)

 

PİCK AND ROLL SAVUNMASI İLE İLGİLİ FAKTÖRLER

 

-        Rakibin analizi (Scouting):İyi coachlar takımlarını muhtemel bütün pick and roll senaryolarına hazırlarken daha iyi coachlar rakibi durduracak en iyi savunmayı ve onun alternatifi bir savunmayı, scoutlara ve maç öncesi rakip gözlemlerine (mesela rakibin videosunu izlemek vs.) dayanarak antrenmanlarda çalışarak takımını hazırlar.

 

-        Hangi oyuncunun daha etkili olduğu: Pick and roll savunmasına karar verirken en belirleyici olan hangi oyuncun ( toplu oyuncu ve screen yapan oyuncu ) daha etkili skor gücünün olduğudur. Örneğin screener’ı daha az etkili ama ballhandler’ı daha etkili bir takıma karşı hedge yani show-up’ın tercih edilmesi.

 

-        Antrenörün Felsefesi: Antrenörün felsefesi de pick’n roll savunmasının seçilmesinde etkili olan bir başka noktadır. Örneğin Phıl Jackson son 10 yılda çalıştırdığı takımlarına topa yapılan screeenlerde double team yada trap yaptırmadı. Bunun nedeni Jackson’ın maçların ilk yarılarında yada periyotlarında yapılan defansif taktiklerin rakiplere devre arasında o taktiklere çözüm üretme ve hazırlık yapma şansı verdiğini düşünmesidir. Rakip koçlar tarafından gerekli hazırlıklar yapılarak oyunculara devre arasında çözümler anlatılır ve gerekli uyarılar yapılarak taze bir zihinle sahaya sürülür.

O nedenle pick and roll savunması ile ilgili taktikleri antrenörlerin kısa mola zamanlarının bulunduğu ve oyuncuların zihinsel ve bedensel olarak en yorgun ve yoğun olduğu oyunun son bölümleri ve periyotlarına saklamak hücumun savunmalara karşı adapte olmasını ve çözüm üretmesini zorlaştırır.

 

-        Isolation: Pick and roll savunmasını çok başarıyla yapan takımlara karşı yapılacak en iyi hücum yöntemlerinden biri pick and roll oynamak yerine isolation sahneleri yaratarak hücum etmek olabilir. Özellikle birebir hücumu çok etkili oyunculara sahip olan takımlar için en azından maçın bazı bölümlerinde bu yöntemi kullanmak daha etkili sonuç verir. İsolation topun show up yada başka yöntemlerle etkili oyuncun elinden çıkarak daha az etkili başka bir oyuncu tarafından kullanılması sakıncasını ortadan kaldırır. Basit ve etkili olarak direkt çembere gidilir.

 

 

Gencer Baytimur

Nisan 2011

 

Anahtar Kelimeler

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

2019 Dünya kupası Milli takım rakipler belli...
Ukrayna ve Letonya ile aynı gruptayız...

Haberi Oku